Stress

Omgaan met stress

Posted On augustus 19, 2020 at 9:13 pm by / No Comments

Iedereen krijgt op enig moment in zijn leven met stress te maken. Denk bijvoorbeeld aan een gebeurtenis die stressvol was voor jou. Hoe ben jij er mee omgegaan?

Omgaan met stress kan met je persoonlijkheid te maken hebben, omdat je persoonlijkheid mede bepaalt hoe je met symptomen omgaat. Ben je een extravert ‘type’ dan ben je meestal open, avontuurlijk en impulsief en zoek je sneller naar sociale hulp. Ben je een psychotische ‘type’ dan ben je meer egocentrisch, agressief, koel en impulsief, en psychotische types maken misschien minder effectief gebruik van sociale steun.

Een negatieve persoonlijkheid voelt ook negatieve emoties, wat zich uit in negatieve opvattingen en negatief gedrag, dit noemt men neuroticisme. Neurotische mensen staan door hun karakter aan meer negatieve stressoren bloot dan mensen met een positief karakter. Zij ervaren dus sneller en meer stress dan positieve mensen.

Herken je gedrag en wees bewust van je gedachten. Denk na wat voor negatieve impact ze hebben op je leven. Negatieve gedachten vergt veel van je lichaam, ze vreten energie. Hoe meer je toegeeft aan negatieve gedachten, hoe sterker ze worden. Dus pas op, je bent wat je denkt!

Concentreer je niet langer op die negatieve gedachten en emoties, maar in plaats daarvan meer aandacht te schenken aan de voordelen van je gezondheid en welzijn door positief te denken en te handelen. Omring jezelf met positieve mensen, ga sporten, yoga, mediteren. Dit geeft het leven weer een plezierig gevoel en zet je negatieve gedachten om in positieve gedachten.

Ook mensen met een positieve karakter ervaren stress. Een van de meest voorkomende problemen is vermoeidheid, vaak als symptoom van stress. Vaak nemen wij simpelweg de tijd niet om te ontspannen, en leiden we allemaal een druk leven. Probeer elke dag een moment te vinden om te ontspannen, al is het maar voor 5 minuten. Probeer je gedachten leeg te maken door rustig adem te halen. Ga even liggen en plaats één hand op je onderbuik en één hand op je borst, en voel je hartslag en ademhaling, probeer te ontspannen.

Hoe herken jij de signalen van stress?

  • Weinig energie / vermoeidheid
  • Hoofdpijn
  • Vergeetachtig
  • Prikkelbaar
  • Verminderde creativiteit
  • Opgejaagd gevoel
  • Angstig

Zijn bovenstaande symptomen herkenbaar? Heb jij last van stress, spanningen of kun je niet in slaap komen? Luister dan heel goed naar je lichaam want je geest kan misschien veel aan, maar uiteindelijk  is je lichaam de baas en schakelt het zichzelf uit. Je hebt een burn-out te pakken en je moet nu wel rust nemen, heel veel rust, heel lang rust, je bent uit de running! Je hebt teveel gevraagd van je lichaam en jouw lichaam eist nu zijn verdiende rust!

Mocht je nog beginnende klachten hebben, neem het dan serieus! Misschien kun je onze Relax Formule van Fit ben jij eens uit proberen. Uiteraard in combinatie met een gezonde voedingspatroon, beweging en ontspanning.

Check onderstaande link voor meer informatie.

Zorg goed voor jezelf!

 

Liefs,

Simone van Fit ben jij

 

https://www.fitbenjij.nl/product/relax-formule/

 

 

 

Geef een antwoord