Spieropbouw

Hoe bouw ik spiermassa op?

Posted On augustus 25, 2020 at 6:51 pm by / 1 Comment

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, de één heeft genetische aanleg voor makkelijk spieropbouw en de ander minder. Vergelijk je dus nooit met andere mensen en focus op je eigen vooruitgang.

 

Met 2 á 3x in de week aan krachttraining, dan kom je al een heel eind. Wil jij echt doelgericht spieren opbouwen, dan adviseer ik 4x in de week aan krachttraining te doen. Varieer met de oefeningen en focus niet op één spiergroep.

 

Een sessie van gemiddeld 45 minuten tot een uur is voldoende. Train je veel langer dan een uur, dan is je voorraad aan voedingsstoffen in je lichaam verdwenen. Je lichaam breekt na een te lange workout spierweefsel af en dit heeft te maken met het stresshormoon ‘cortisol’.

 

Maar weet je wat het allerbelangrijkste is om de spieren te laten groeien? Rust……rust is heel erg belangrijk om de spieren te laten herstellen en te laten groeien. Als je iedere dag aan krachttraining doet en je neemt geen rust, dan maakt je lichaam het stresshormoon ‘cortisol’ aan, en dat werkt nadelig voor spieropbouw.

 

Waarom is rust dan zo belangrijk: tijdens een workout veroorzaak je kleine scheurtjes in de spiervezels. Door een rustdag te nemen, herstellen de spieren van een zware workout en voorkom je blessures, spieren worden dan veel sterker. Hoe beter je rustperiode, des te eerder behaal jij jouw doel!

 

Dit betekend niet dat je op een rustdag op de bank moet gaan liggen. Je kan ook eens een lesje yoga proberen (spieren houden van yoga) of ga fietsen, wandelen, lichte workouts.

 

Nu weet je dat je voldoende rust moet pakken, en op een dag niet meer dan een uur hoeft te trainen. Maar voeding is ook erg belangrijk om de spieren te laten groeien. Tijdens je workout verlangen de spieren naar brandstof. Brandstof wordt ook wel calorieën genoemd, calorieën? Jep, calorieën! En waar houden onze spieren van? Eiwitten….spieren houden van eiwitten! Eiwitten zorgen ervoor dat de spieren gaan groeien, maar ze zorgen er ook voor dat de scheurtjes in je spiervezels weer herstellen.

 

Van welke voedingsmiddelen houden spieren nog meer: spieren houden van een mix van eiwitten en koolhydraten. Dat betekend dat een bordje havermout heel erg goed voor je is (eiwitten en koolhydraten) en laat ik daar nu persoonlijk van houden – lucky me! Een bordje met havermout, blauwe bessen en een lepeltje met lijnzaad, daar start ik de dag mee!

 

Vitamines en spieren: vitamine A, B, C en D zijn erg belangrijk voor de spieren, waarvan de B vitamines misschien wel het belangrijkste zijn.

 

Benieuwd voor meer tips voor spieropbouw? Blijf mijn blogs volgen want er komen er nog veel meer over voeding, beweging en spieropbouw.

 

Liefs, Simone

 

 

One thought on “Hoe bouw ik spiermassa op?

Geef een antwoord